Sosial

Masjid Cordoba, Sepanyol

Untuk kali ini, kami memilih Andalusia sebagai bandar-bandar yang akan dilawati. Gordoba-Sevilla – Granada.

Antara tempat yang sangat bersejarah ialah Masjid Jami’ Cordoba, Sepanyol yang sangat terkenal dengan kisah Sejarahnya terutama sejarah peradaban islam.

Masjid Jami’ Cordoba merupakan salah satu unsur peradaban Cordoba yang sangat penting dan masih tetap bertahan hingga sekarang. Masjid tersebut dalam bahasa Spanyol disebut Mezquita, yang diambil dari kata masjid. Masjid ini adalah masjid yang paling masyhur di Andalusia, bahkan di seluruh Eropah.

Masjid ini mulai dibangun Abdurrahman ad-Dakhil tahun 170 H / 786 M., kemudian diteruskan oleh anaknya Hisyam dan khalifah-khalifah setelahnya. Setiap khalifah memberikan sesuatu yang baru kepada masjid tersebut, dengan memperluas dan memperindahnya agar menjadi masjid yang paling indah di Cordoba dan masjid terbesar di dunia saat itu.

Masjid Cordoba telah menghasilkan ulama dan ilmuwan-ilmuwan besar yang dikenang sepanjang masa. Beberapa di antaranya Ibnu Rusyd, Al- Qurthubi, Ibnu Bajjah, Al- Ghafiqi. Yang dimana mereka ini ialah seorang ahli fiqih, sastrawan dan juga ahli matematik.

Namun, yang paling menyedihkan bagi kita umat islam ialah masjid ini dijadikan sebagai katedral, sejak ditaklukkan oleh Raja Leon Alfonso VII yang beragama kristian. Kami sendiri diberi amaran masjid cordoba ini hanyalah untuk dilawati sahaja, dan muslim dilarang Solat.

Pada awal abad ke-13, setelah ditakluki , beberapa tiang dihancurkan dan di dalam bangunan masjid didirikan kathedral yang diberi nama Cathedral Mezquita (Kathedral Masjid). Pada beberapa dinding masjid waktu kami melawat, memang terlihat lambang-lambang non-Muslim. Sampai saat ini masih berdentang lonceng gereja tiap beberapa minit sekali

Sangat luas dan besar masjid ini. Dan sesuai statusnya masjid ini yang telah diubah kepada katedral, maka upacara kristian juga dilakukan di dalam bangunan ini.

Walaupun begitu, masih kelihatan lagi tulisan kaligrafi ayat-ayat Alquran pada dinding mihrab masih dipertahankan. Meski berubah menjadi katedral, UNESCO pada 15 Desember 1994 , masih menetapkan Masjid Cordoba sebagai salah satu tempat peninggalan yang sangat bersejarah dan penting di dunia dan sangat memberi impak kepada penyebaran islam di Sepanyol.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge